Mikolai Bertics Mihály honlapja

A HEGYESTŰ

Itt a forró nyár, és a balatoni 25-26 C fokos vízben való fürdőzésen túl végre élhetünk a másik kedvtelésünknek-, a túrázásnak is. Bakancslistánk következő tétele, amolyan idénykezdésként, egy könnyed kis hegyi túra.
A Balaton-Felvidéken számos olyan hely van, ahol valami „különlegesség” lapul. Ezekre a helyekre olykor még egy órát sem szánunk, de aztán valamiért egész életünkben emlékszünk rájuk. Ilyen a Hegyestű is.
A Káli-medence keleti végében, Zánka és Monoszló között, barna alapú táblák hívják fel a figyelmet: “HEGYESTŰ, GEOLÓGIAI BEMUTATÓHELY”.
Még Monoszló előtt egy kis mellékútra kell lekanyarodnunk. Ha szeretjük a sétát, akár gyalog is megtehetjük az utat. De idén csapatunk létszáma egy fiatal (alig hat és fél hónapos), négylábú, golden retriever kölyökkel gyarapodott, akit semmiképen sem akartunk kihagyni a “bemelegítésből”. A hegy alatt pedig kiépített parkoló is van, hegymászásra meg egyébként is számítanunk kell, ezért úgy döntöttünk célszerű felmenni autóval.
Fent egy sorompó (pontosabban egy keresztben kifeszített lánc) jelzi, hogy megérkeztünk. A mérsékelt árú belépők (kedvezményesen 600 forint/fő) leszurkolása után a “sorompó” kinyílik, és innen szabad az út a helyszínen.
A bejárat közvetlen közelében az egyik látnivaló mindjárt az úgynevezett “Geológiai bemutatóhely”. Kis kőház egyetlen helyiségét rendezték be kiállító-teremnek. Itt a hagyományos, statikus vitrinek, falitáblák tálalják a helyről és a Balaton környékéről szóló geológiai információkat. Ha nem vagyunk a földrajz és a geológia megszállottjai, 5-10 perc alatt végzünk vele.
Izgalmasabb maga a Hegyestű, amely gyakorlatilag egy a bányászás által félbevágott bazalthegy, melyet az emberi tevékenység tett érdekessé: a bányászat nyomán feltárult a hegy gyomra, kirajzolódtak a bazaltorgonák. Bányászat azonban már több mint 40 éve nincs itt, de az elemek hatalmát és a kőbányászat leheletét még érzékelhetjük ha besétálunk a falak alá, ahol feltárul előttünk az 5-6 millió évvel ezelőtt keletkezett vulkán belseje. A kráter lelkében sétálhatunk, ahol a kihűlés közben sokszögletű, függőleges oszlopokként megdermedt bazalt lávazuhatag látható. A legalább 50 m magas bányafal bazaltoszlopai hazánkban egyedülállóak, de Európában is csak kevés hasonló található.
A leglátványosabb hely számunkra mégis a sziklafal tetején kialakított kilátó. Ide lépcsőkön tudunk felkapaszkodni. A kaptató nem túl extrém, átlagos kondícióval simán teljesíthető. Fentről aztán csodálatos kilátás tárul elénk, rálátni az egész Káli medencére.
Közvetlen alattunk látható délről a Balaton, azon túl a Fonyódi-hegy, nyugat felé körbe a Badacsony, a Gulács, a Keszthelyi-hegység, a Csobánc, a Fekete-hegy, a Boncsos tető, a távolban még a Tátika is felismerhető.
Azt nem állítjuk, hogy kizárólag a Hegyestű miatt érdemes több száz kilométert utazni, de ha valaki a Balaton északi partján jár, vagy a Káli-medencében kószál, ne feledkezzen meg erről a csodálatos lehetőségről sem.

Mikolai Bertics Mihály

A Hegyestű alatt, a vulkán lelkében. / Fotó: Mikolai

Csibész, csapatunk legújabb tagja máris elkezdi a sziklamászást. / Fotó: Szabó Györgyi